CV-форма

  1. Логіка та призначення документу

CV (Curriculum vitae від. лат. – життєвий шлях) або резюме – документ формалізованої саморепрезентації, який надає інформацію про Ваше професійне життя, фіксує усі щаблі кар’єри і навчання, а, також, виступає своєрідною вітриною здобутків та чеснот. На відміну від мотиваційного (супровідного) листа, CV-форма містить у абсолютній більшості інформацію, яку легко перевірити. Будь-яка зміна статусу чи подання на нагороду (фінансування) потребує оформлення цього документу.

Найперше, потрібно зрозуміти, що CV-форма:

  • це засіб специфічної вертикальної персональної комунікації;
  • не є публічним у повному розумінні цього слова;
  • за формою часто регламентується роботодавцем;
  • призначена для вибіркового читання різними спеціалістами.

Вміння скласти правильно CV є однією з найважливіших навичок, оскільки CV-форма – маркетинговий документ Саме вона продає робочий час та креативність автора. Cелектори або рекрутери за день обробляють до 50 CV. За даними BI Business School, більшість HR-менеджерів витрачають до 45 секунд, щоб визначити «нецікаве», «можливо цікаве» чи «цікаве» для них певне резюме. Ваше резюме має виглядати виграшним та переконливим вже на перший погляд. Для цього слід приділити надзвичайну увагу структурі та дизайну.

 

  1. Основи форматування та структури документу

Зручна та зрозуміла навігація

  • таблична, блокова структура : змістові блоки компактуються та відділяються один від одного порожнім простором;
  • списки – основний спосіб подання (мозок їх «любить»);
    • списки одно- та дворівневі;
    • марковані, коли кількість елементів є меншою семи;
    • нумеровані у зворотному порядку.

Вкрай небажане складне форматування з купою вкладень та n-мірними списками.

Колонтитули

Колонтитули допомагають організувати навігацію Вашою CV-формою. Вдалим рішенням є розміщення у одному з колонтитулів номер сторінки та прізвище автора.

Колонтитули повинні бути органічними та не переобтяженими.

Засоби форматування тексту

Такі засоби мають бути стандартними. Якщо Ви не користуєтеся вже готовим шаблоном, розробіть свою систему стилів та рівнів заголовків. При цьому слід враховувати наступне:

  • поля – не менші ніж 1,27 см;
  • шрифти – стандартні Times New Roman, Lucida Sans або Arial;
  • розмір кегля – 10-12 pt (краще 12 pt). Ім’я на початку – 18 pt, назви розділів – 14 pt;
  • кількість основних кольорів – не більше 2;
  • неосновні кольори мають бути відтінками основних.

Використання напівжирного та похилого шрифту, як і палітри кольорів, має бути суворо дозованим. Пам’ятайте, що використанням цих інструментів досягається т.з. «візуальний паралелізм»,коли однакові за функціями та логікою частини тексту мають бути позначені однаковим дизайном. Наприклад, напівжирний шрифт пасує до:

  • років перебування на посаді чи терміни виконання гранту;
  • назв посад;
  • томів журналів у списку публікацій тощо.

Текст не повинен вигравати та мерехтіти.

Заповнення сторінки текстом

  • читач має миттєво знаходити границі розділів;
  • з першого погляду повинна простежуватися структура документа;
  • вкрай небажаний суцільний текст понад 5 рядків підряд, наприклад, після контактних даних у розділі Career objective (або Personal statement);
  • краще перевищити ліміт на кількість сторінок, але забезпечити читаємість та навігацію.

Зворотна хронологія

Для роботодавця інтерес представляють Ваші найсвіжіші здобутки та результати. Тому вони йдуть на початку.

Варіації послідовності подання

Гнучкість CV та орієнтованість саме на визначену посаду (або іншу мету) виражається у

  • порядку слідування розділів
  • структурованості та деталізації розділів та їх елементів.

У такий спосіб відбувається кодування меседжів роботодавцю: більш важливі пункти Ви розміщуєте першими, або розкриваєте їх більш детально.

Мова СV форми

  • Лаконічність та простота висловів, особливо вступних та заключних. Це запорука зрозумілості. Специфічні дані – лише у списках. CV читатимуть особи, коло занять яких не співпадає з вашим. Вони мають сприйняти вашу CV.
  • Активні дієслова замість епітетів. Дієслова говорять багато і звучать витримано на відміну від прикметників.
  • Відсутність архаїзмів та надто вишуканих зворотів. Це протирічить лаконічності, а демонструвати свої епістолярні таланти за рахунок лаконічності – невдала ідея.
  • Абсолютна грамотність з точки зору граматики, синтаксису та пунктуації.

 

  1. Особливості та специфічна інформація

Хобі

  • Прийнятно для студентів, але не для професорів.
  • Хобі має бути релевантним до майбутньої посади (якщо капітан футбольної команди – лідерські якості, якщо авіамодельний спорт – то «гарні руки»)
  • Не варто говорити про боулінг, подорожі, крафтове пивоваріння тощо, щоб підкреслити власну придатність для дозвілля:
    • гарна освіта та успішна кар’єра – уже запорука того, що Ви – цікава людина
    • у гарному колективі завжди дружня атмосфера, але це не відміняє розділення професійного і особистого
  • Особливо не варто говорити про чисто індивідуальні та мало творчі заняття – колекціонування марок та читання.

Досвід роботи не в галузі, громадсько-суспільна діяльність тощо

Інформація прийнятна для СV-форм молодих спеціалістів, оскільки:

  • їх резюме не може бути надто наповненим;
  • наявність будь-якого досвіду краще за його відсутності;
  • додатковий аргумент до вмотивованості та активності.

У той самий час, наприклад, для досвідчених спеціалістів IT-галузі зазначення досвіду роботи в торгівлі чи сфері послуг, однозначно, зайве. Важливим чинником тут є манера подання:

  • якщо працювали офіціантом – треба говорити, що вчився працювати у жорсткому ритмі та у команді;
  • якщо працювали менеджером з продаж – то акцентувати на розвиток навичок переговірника;
  • якщо є участь у громадській роботі – підкреслювати наявність досвіду у роботі з організаціями та юридичними особами.

Вдале подання своєї громадської та суспільної діяльності показує, що Ви поділяєте колективні цінності, що часто є важливими для компаній з розвиненою корпоративною культурою.

Обмеження кількості сторінок

Таке обмеження не характерне для академічної спільноти, зустрічається часто як рекомендація. Обмеження розміру переслідує 2 мети:

  • дати нульове завдання аплікатам та
  • полегшити розгляд кожного подання.

Але якщо виникає конкуренція між розміром та читабельністю, перевагу треба надати останній. Лише за умови жорстких обмежень розміру будьте дійсно безжальні до інформації. Наприклад, у списку Ваших наукових праць зазначте основні публікації, та публікації, де Ви є перший автор, за рештою спрямуйте читача до публічних профілів (наприклад, див. LinkedIn, ResearchGate, Orcid).

 

  1. Корисні посилання